Denne artikkelen presenterer den transpersonlige psykologien, den nye retningen innen psykologien.
Transpersonlig
psykologi kalles den fjerde skolen innen psykologien, og er en retning
utsprunget av den humanistiske psykologien, som Abraham Maslow anses som
grunnleggeren av. Fortsatt ligger transpersonlig psykologi tett opp til humanistisk
psykologi og religionspsykologi.
Foregangsmennene
for den nåværende transpersonlige psykologi er psykologene William James
(1842–1910), Carl Gustav Jung (1875–1961), Abraham Maslow (1908–1970) og
Roberto Assagioli (1888–1974). De
mest kjente nålevende teoretikere innen retningen er Stanislav Grof (1931- ),
Ken Wilber (1948- ) og Robert Kegan. Trans
kommer av latin og betyr ”på den andre siden av” eller ”hinsides”.
Psykologi med sjel
En
spirituell psykologi er vel det i seg selv psykologien egentlig burde være: en
psykologi med sjel. Ut fra navnet er det jo det psykologien er: vitenskapen om
sjelen. Ikke om hjernen, eller om menneskets atferd og betingelser ut fra
biologiske og sosiologiske forhold. Er det ikke derfor så mange av oss
interesserer oss for psykologi: fordi vi er genuint nysgjerrige på hva det vil
si å være menneske? Hva er mennesket for et vesen? Hvorfor har vi kriser, hva
kan de føre til, ligger det en visdom i dem, er de så å si nødvendige? Må
mennesket utvikle seg? Hva skjer hvis mennesket motsetter seg utvikling?
Hvordan leve bedre? Hvordan være et godt menneske?
Besvarelsen
av slike spørsmål kan involvere hjerneforskning og innsikt i biologske og
sosiologiske forhold, men innsikt hentet fra det filosofiske og religiøse
feltet kan være av større betydning. I det hele tatt egner ikke spørsmål som
har med menneskets essens og eksistens seg til å behandles ut i fra en
fragmentarisk livsforståelse. Tiden er inne til helhetstenkning. Både globale
og kosmiske dimensjoner bør ligge til grunn.
En
spirituell psykologi forutsetter dette: en bevissthet om de kosmiske
dimensjoner ved mennesketilværelsen, en bevissthet om og interesse for livet
før fødsel og død, usynlige sider ved tilværelsen, energibaner og magisk
tenkning, tankens kraft og livet som mysterium. Drømmens betydning, fantasiens
misjon, reinkarnasjon og de fem sansers begrensninger, utvidete
bevissthetstilstander og visjonære åpenbaringer, menneskets potensial for
kjærlighet og storhet, visdommen som sykdom og smerte kan bringe med seg osv
osv.
En
psykologi som ikke åpner opp for et slikt utvidet bevissthetsfelt er i beste
fall bare lindrende, men sjelden forløsende, organisk, balansebringende på
lengre sikt. Og da er det til syvende og sist selve sjelen som fortapes,
innimellom hjerneforskning og biologi. Psyche blir sittende fast i elven Styx
eller Hades oppsluker henne.
Eldre
sjamanistiske kulturer ser ut til alltid å ha hatt en eller annen tilgang til
og bevissthet om den usynlige verden og om sjelens og menneskelivets vanskelige
vei. Sjamanen kunne hjelpe og råde enkeltmennesket i forhold til livskriser og
de dypere eksistensielle spørsmål. I vår moderne kultur har dette nesten gått
helt tapt på vitenskapens alter. Vi kan være takknemlige som lever i en tid som
i stor grad har befridd oss fra overtro og religiøse fordommer, slik at vi har
lov til å tenke selv, og velge selv. Men
etter en tid med fullstendig fokus på den ytre verden er tiden nå kommet for – på moderne vis – å gjenfinne visdommen om
sjelen. Den esoteriske visdommen er nå tilgjengelig for alle, ikke bare for de
utvalgte.
I denne sammenheng kan man se
den transpersonlige psykologien. Og det er kanskje viktig å ha den opprinnelige
inspirasjonen fra
sagnet om Psyche klart for seg – gjennom
den kan man se om denne retningen står i tråd med intensjonene, med den
”mytiske nedlastningen” av et vesentlig bevissthetsområde for menneskene.
For det er vel ingen tvil om
at det meste av moderne psykologi ikke er i stand til å integrere og anvende en
visdom om sjelen – det
vil si en spirituell menneskeforståelse. Den vanlige
varianten av det vi kjenner som psykologi er reduksjonistisk og materialistisk,
med kun liten vilje og evne til å dykke ned i sjelens dyp og inkludere en mer
grensesprengende menneskefortåelse.
Derfor har det nødvendigvis vokst frem mer ”alternative” retninger, som eksistensiell
psykologi – inspirert av blant andre Kierkegaard og Nietszche,
og humanistisk psykologi – som fokuserer på menneskets potensiale, ikke dets
begrensninger, og nå transpersonlig psykologi – som har utviklet seg fra denne
siste retninger. Her kan man finne en mer grensesprengende menneske- og
virkelighetsforståelse – som kan overkomme den trangen som alltid finne si
menneskesamfunn – til å kategorisere, fordømme og ikke være i stand til å
bevege seg utover de rammene som sperrer for den store ukjente kraften som
alltid overgår det vi som mennesker er i stand til å forstå med våre fem
sanser.
Transpersonlig psykologi kan
gi oss begrep og redskap til å forholde oss til erfaringer og fornemmelser som
ellers i samfunnet vil kunne være gjenstand for fordømmelse, samtidig som den kan åpne dører og vinduer opp mot
den gudeverdenen som Psyche fikk lov til å bosette seg permanent i.
Slik
kan den transpersonlige psykologien gi oss
redskap, begrep og metoder for å veilede oss selv og andre på sjelens
pilegrimsreise – på Psyches vei full av blomster og blod, for å gjenforenes med den store ubegrensete helheten
hun i sitt innerste vesen er en del av.
Visdom om sjelen
Visdom om sjelen er noe som
alle tidligere samfunn har hatt, og pleiet, gjennom sjamaner og innviete – etter en tid med fullstendig fokus
på den ytre verden er tiden nå kommet for – på moderne vis – å
gjenfinne visdommen om sjelen. Den esoteriske visdommen er nå tilgjengelig for
alle, ikke bare for de utvalgte.
I denne sammenheng kan man se
den transpersonlige psykologien. Og det er kanskje viktig å ha den opprinnelige
inspirasjonen klart for seg – gjennom den kan man se om denne retningen står i
tråd med intensjonene, med den ”mytiske nedlastningen” av et vesentlig bevissthetsområde
for menneskene.
For det er vel ingen tvil om
at det meste av moderne psykologi ikke er i stand til å integrere og anvende en
visdom om sjelen – det
vil si en spirituell menneskeforståelse. Den vanlige
varianten av det vi kjenner som psykologi er reduksjonistisk og materialistisk,
med kun liten vilje og evne til å dykke ned i sjelens dyp og inkludere en mer
grensesprengende menneskefortåelse.
Derfor vil det utvikles og
vokse frem mer ”alternative” retninger, som eksistensiell psykologi – inspirert
av blant andre Kierkegaard og Nietszche, og humanistisk psykologi –
som fokuserer på menneskets potensiale, ikke dets begrensninger, og nå
transpersonlig psykologi – som har utviklet seg fra denne siste retninger, h.p.
Her kan man finne en mer grensesprengende
menneske- og virkelighetsforståelse – som kan overkomme den trangen som alltid
finne si menneskesamfunn – til å kategorisere, fordømme og ikke være i stand
til å bevege seg utover de rammene som sperrer for den store ukjente kraften
som alltid overgår det vi som mennesker er i stand til å forstå med våre fem
sanser.
Blomster og blod
Transpersonlig psykologi kan
gi oss begrep og redskap til å forholde oss til erfaringer og fornemmelser som
ellers i samfunnet vil kunne være gjenstand for fordømmelse, samtidig som den kan åpne dører og vinduer opp mot
den gudeverdenen som Psyche fikk lov til å bosette seg permanent i.
Den transpersonlige
psykologien kan gi oss redskap, begrep og metoder for å veilede oss selv og
andre på sjelens pilegrimsreise – på Psyches vei full av blomster og blod for å
gjenforenes med den store ubegrensete helheten hun i sitt innerste vesen er en
del av.